donderdag 17 april 2014

Het verhaal van de rode bank



Ik weet nog goed de dag dat we je kochten. P. ging op je liggen en ik zat op de bijpassende stoel. Verkocht waren we! Peter koos voor een rode stof en na een tijdje wachten werd je geleverd. 

Je bent tien jaar lang een bepalend object geweest in ons interieur. Alle accessoires werden afgestemd op jouw rode kleur. Je hebt veel met ons meegemaakt. Zo zat eerst P. op je te studeren voor Grafisch Vormgeving en daarna ik voor Facility Management. Je hebt met P. het hele GTA uitgespeeld. Dat was een lange zit-marathon! De negen maanden van mijn zwangerschap heb ik steeds meer tijd op je doorgebracht. En de nacht van de bevalling, was jij mijn bed. Tijdens de kraamtijd hebben er heel wat mensen op je gezeten met onze pasgeboren zoon in de armen. Je hebt dienst gedaan als verschoningskussen, klimrek, loophulpje, trampoline, molenwiek en piratenboot. Je hebt me gezien als bruid op mijn trouwdag. Super zenuwachtig in de ochtend en uitgeput aan het eind van de dag. We waren net binnen en toen barstte het onweer los na de warmste dag van het jaar.

Begin volgend jaar begon het te kriebelen. Je kussens begonnen echt in te zakken en het latje in het midden was gebroken. De kleur rood die we zo mooi vonden, was vervaagd. Van al dat klimmen en klauteren was je viezig geworden. We vonden het tijd voor een nieuw exemplaar. En zo togen wij rond de Kerst af naar de woonboulevard, op zoek naar een waardige opvolger. En die vonden we al snel. Een grijs exemplaar met een chaise longue er aan, een super moderne hoekbank. 

En vandaag is de dag dat je ons gaat verlaten. De nieuwe bank wordt vanmiddag geleverd. Ik zit op de wacht en schrijf ondertussen dit verhaal. Ik besef me dat ik met het wegdoen van jou ook een stukje geschiedenis van ons huishouden weg doe. Het voelt als een soort afscheid, met een gevoel van heimwee, nostalgie. 

Bedankt bank, voor 10 jaren trouwe dienst. Bedankt voor het zit-plezier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten